Wednesday 2 September 2009

Makanan Rohani

IttaquLlah! Takutlah kalian kepada Allah. Bertaqwalah kalian kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Salawat dan Salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW.
Berpeganglah dengan Kitab Allah dan Sunnah Rasul. Nescaya kamu tidak akan tersesat dengannya.

SIGNIFIKAN GOLONGAN MUDA DALAM SEJARAH
Sejarah menjadi bukti, pemuda menabur bakti dan mempamer sakti. Dunia yang besar mampu digoncang dalam usia yang kecil.
Sejarah yang dipertayangkan mempersaksikan kepada kita kisah-kisah pemuda-pemuda dan pemudi-pemudi yang mampu mengubah sejarah ketamadunan dunia.
Sejarah membawakan kita kisah pemuda pemudi di Afghanistan yang juga memegang status mahasiswa seperti kita, berjaya menyatu-padukan puak-puak di Afghanistan lalu berjaya menumbangkan kuasa besar dunia ketika itu iaitu kerajaan Soviet Union.
Sejarah membawakan kita kisah mahasiswa mahasiswi Indonesia, bangkit menumbangkan pemerintahan kuku besi Soekarno.
Di China pula sejarah sekali lagi membawakan kita kisah pemuda-pemudi Cina bangkit menggulingkan dinasti bermaharaja di China dan akhirnya menubuhkan Negara komunis China
Kalau kita ke belakang beberapa zaman, kita akan bertemu dengan satu zaman, zaman terbaik dari sekalian zaman, zaman yang mempamerkan lebih banyak bukti pengaruh dan kuasa pemuda dan pemudi dalam mengubah sejarah dunia. Itulah zaman yang dipimpin oleh nabi agung kita, Nabi Muhammad SAW.
Di sini, sejarah membawakan kita kisah baginda yang ketika itu berusia baru 40 tahun berjaya mencipta tamadun dunia yang ulung yang kita rasa kesannya sehingga hari ini.
Dalam kitab “Hayatu Muhammad” karya Dr. Hussain Haikal menyebutkan, pada awal da’wah Nabi di Mekah, Nabi diutuskan, Nabi dibangkitkan bersama anak-anak muda. Saidina Abu Bakar Bin Abdullah Bin Quhafah, umurnya 38 tahun. Zubair Al-Awwam, umurnya 16 tahun. Diceritakan bahawa Arqam bin Abi al-Arqam yang menjadikan rumahnya sebagai pengkalan da’wah, sebagai markaz tarbiyah, umurnya 16 tahun. Saidina Ali umurnya belasan tahun. Mus’ab bin Umair yang memulakan da’wah di Madinah umurnya 20 tahun. Semuanya anak-anak muda. Sebaliknyayang menentang da’wah adalah orang-orang tua yang tak mahu berubah.
Ini bukti kuasa pemuda. Ini bukti kuasa pemudi. Ini bukti kuasa kalian, sangat signifikan, wahai golongan pemuda-pemudi di hadapan saya

BANGKIT WAHAI SEMANGAT BARU!
Wahai Golongan Pemuda Pemudi Semangat Baru!
Besar sebenarnya kuasa dan pengaruh kalian. Bukankan UNITEN kalian mampu gegarkan malah satu dunia kalian mampu.
Maka binalah keyakinan dalam diri kalian untuk berubah dan mengubah, belajar dan mengajar. Buanglah rasa takut dan gementar dalam diri kalian dan salurkanlah kuasa kalian dalam perjuangan menyebarkan agama Allah, agama Islam.
Buanglah rasa penat dan malas dan Berjihadlah dengan harta dan jiwa kalian di jalan Allah.
[10]
Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?
[11]
Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).
[12]
(Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga " Adn ". Itulah kemenangan yang besar.
(As-Saff 10-12)
Jadilah seperti Umar Al Khatab Al Faruq. Jadilah seperti Khalid Al Walid Al Maslul. Jadilah seperti Tariq bin Ziad, Salahuddin Al Ayubi dan Muhammad Al Fatih. Jadilah pembantu dan pejuang agama Allah dalam membawakan risalah Islam ke merata dunia. Jadilah ANSARULLAH!
[14]
Wahai orang-orang yang beriman! Jadikanlah diri kamu pembela-pembela (ugama) Allah sebagaimana (keadaan penyokong-penyokong) Nabi Isa ibni Maryam (ketika ia) berkata kepada penyokong-penyokongnya itu: "Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan ugamaNya)?" Mereka menjawab: "Kamilah pembela-pembela (ugama) Allah!"…(sehingga akhir ayat)
(As-Saff 14)

PERJUANGAN INI INDAH: PERJUANGAN ISLAM
Jiwa dan raga untuk Islam
Tiada penat tiada jemu
Biar papa biar hina
Hanya mengharap redha Tuhan sebagai balasan.
Sahabat-sahabat pejuang, sesungguhnya perjuangan Islam itu indah. Perjuangan Islam itu manis. Walau ditimpa kesusahan, ia tetap manis.
Ingatlah saat Bilal bin Rabah diseksa oleh Umaiyah bin Khalaf ditengah padang pasir matahari terik. Itulah saat paling manis bagi beliau.
Ingatlah saat Anas bin Nadhr di medan Uhud, yang berjaya mencium haruman syurga sebelum menyerbu musuh dan akhirnya syahid
Begitu juga dengan Ja’far bin Abu Talib yang baru berusia 37 tahun di medan Mu’tah yang sebelum syahidnya melantunkan syair yang amat indah.
“ Aku bahagia, syurga yang dijanjikan sudah dekat, syurga suci yang ada minuman sejuknya. Sebaliknya kehancuran Rom pun sudah dekat, Rom adalah pihak yang bersalah kerana memerangi agama tauhid.”
Bagi mereka, indahnya perjuangan. Lebih indah apabila yang menanti adalah syurga. Mereka tidak takut susah kerana di sisi mereka adalah Allah.
Maka ayuh sahabat seperjuangan sekalian, buang segala kekurangan pada diri kalian, jadilah seorang pembantu.
Maka ayuh sahabat seperjuangan, binalah kekuatan kalian, jadilah seorang pejuang.
Maka ayuh sahabat, jadilah seorang Ansarullah! Rasailah bau-bau syurga bagi mereka yang benar-benar ikhlas berjuang di jalan Tuhannya.


Terkadang terlajak, terkadang tersasul,
Bermadah biar bagai resmi padi,
Kitab Allah Sunnah Rasul,
Pegangan untuk bahagia abadi.


Sekian, wabiLlahi taufiq wal hidayah, wassalamu ‘alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

No comments:

 
^ Scroll to Top