Sunday 1 November 2009

Kereta solar UNITEN lepasi halangan rentas Australia

ADELAIDE 1 Nov. — Kejayaan pasukan kereta solar Universiti Tenaga Nasional (UNITEN) menamatkan 3,021 km cabaran solar sedunia merentasi benua Australia “bukan misi biasa”.

Ini kerana pasukan Solar Ranger bermula dengan kerosakan teknikal tidak dijangka dan ia juga penyertaan pertama UNITEN dalam perlumbaan kereta solar daripada Darwin ke Adelaide.

Namun dalam kekurangan itu, Solar Ranger yang asalnya merupakan projek 10 pelajar Kolej Kejuruteraan UNITEN dibantu lima pensyarah mampu mengibar Jalur Gemilang di Victoria Square, Adelaide, dalam masa ditetapkan.

Di bawah terik matahari, Solar Ranger dengan badan tertera logo “1Malaysia"

tiba di Victoria Square yang terletak di tengah-tengah bandar pukul 11.40 pagi semalam, disambut meriah dengan laungan `Malaysia Boleh” oleh rakyat Malaysia yang datang beberapa jam awal.

Sebelum Solar Ranger sampai ke garisan penamat, lebih kurang sedozen kereta solar yang bertanding telah menamatkan cabaran, termasuklah tiga pemenang iaitu Tokai Challenger dari Jepun (tempat pertama), diikuti Nuna5 dari Belanda dan Infinium dari Amerika Syarikat. - Bernama

Go..go..UNITEN boleh!!!


http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1101&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_05.htm

No comments:

 
^ Scroll to Top